Herindeling F en mini-pupillen

17 januari 2016 21:00

Beste voetballiefhebbers, trainers, leiders,

Bij deze stuur ik jullie een besluit van de jeugdcommissie om te komen tot een herindeling van spelertjes in onze F-teams. Het besluit is gebaseerd op overwegingen die verderop in dit schrijven worden vermeld.

We zien bij de F-teams het volgende beeld:
F1      12 spelers
F2      13 Spelers

Bij F-teams praten we over voetbal in 7-tallen. Dit betekent dat er bij de aanvang van deze teams van de wedstrijden, 14 voetballertjes actief zijn en dat er 11 voetballertjes langs de kant staan !!!!  Dit zijn er te veel !

We zijn een voetbal vereniging en kinderen moeten kunnen voetballen om het spel te leren en om er plezier aan te beleven.

Het besluit is begin december genomen om met 3 F-teams de nieuwe competitie in te gaan.

Twee spelers worden vanuit de mini’s toegevoegd waardoor het totaal op 27 komt. Hier maken we 3 teams van 9 spelertjes van.

Door nieuwe aanmeldingen worden de mini’s weer met 2 aangevuld waardoor deze teams weer op sterkte zijn.

Het nieuwe team is inmiddels aangemeld voor de competitie.
Om het plaatje echter helemaal compleet te krijgen zoeken we nog 2 leiders en moet de training nog worden ingevuld. Dit alles hopen we op korte termijn te realiseren in overleg met betrokken ouders.

De argumenten voor de herschikking zin:
  • Te veel kinderen staan op dit moment aan de kant en kunnen niet deelnemen aan de sport, het spel dat ze het liefst willen doen, namelijk voetballen. Aan de kant staan is minder leuk dan meedoen
  • Kinderen komen te weinig tot ontplooiing omdat ze te weinig speelminuten krijgen. Ze hebben daardoor ook minder plezier in het spel.
  • Door veel en bijna continu te moeten wisselen kunnen leiders en trainers niet komen tot goede structuren in het team. Bovendien moeten zij niet alleen oog hebben voor het voetbalspel, maar ook nog oog hebben voor de activiteiten en bezigheden van de wisselspelers.
  • De gelukkig in grote getal aanwezige ouders beginnen te mopperen omdat hun kind niet geboden krijgt wat mogelijk is. “Hij staat wel heel veel aan de kant” is een uitspraak die steeds vaker wordt gehoord.
  • Het weer is nu nog vrij goed, maar wat als het van de winter kouder wordt en je kan niet meedoen aan het spel !

Er zijn ook argumenten aangegeven tegen een herschikking.
  • Ik heb graag een brede basis want als de afmeldingen gaan komen heb ik er misschien wel te weinig !
  • Ik wil dat deze kinderen bij elkaar voetballen want thuis spelen ze ook vaak samen.
  • Hij /zij wil alleen maar bij zijn vriendje/vriendinnetjes voetballen, anders niet.

Ook deze argumenten zijn door de JC in het besluit mee genomen.
De JC is echter van mening dat het gaat om het algemeen belang van alle voetballertjes in deze categorie van onze vereniging en niet om een persoonlijk belang.

De herverdeling zal nog worden voor gelegd aan de leiders. Er zal geen overleg zijn met ouders over de nieuwe indelingen voor de 2e helft van dit seizoen. Wel zullen de ouders van het nieuwe  F3 worden uitgenodigd voor overleg m.b.t. de begeleiding en trainingen.

Met vriendelijke groet,

Léon Smits
Voorzitter JC

F1                                                     F2                                                       F3